Monday 27 February 2012

Smeekbede om de rekening….dramatisch!


Bovenstaande titel staat in mijn ergernissen top 10…..

met een hoge notering kan u vertellen.
Wat blijft het toch altijd moeilijk om een rekening te krijgen, vooral in de Horeca, zo leert mijn persoonlijke ervaring. Misschien schrijf ik het verkeerd, vaak is het krijgen van de rekening niet het probleem het betalen daarin tegen blijkt vaak een drama.
Kent u het? Of beter herkent u het? Prima ontvangen, tafel toegewezen, hoffelijke bediening, goed eten, prima wijn. Koffie na….maar dan, hét moment suprême. De rekening.
Meestal vraag ik gelijk bij het arriveren van de koffie, en tegenwoordig al bij het bestellen van de koffie: “doet u maar gelijk de rekening”. 

Mocht de rekening al direct met de koffie arriveren dan koester ik vaak nog hoop. Mijn frustraties over de rekening maakt overigens dat ik (weer) veelal met contant geld betaal in de horeca; ik hoop dan ook steevast op een passend bedrag. Is dit echter niet het geval dan begint het gesodemieter.
Het bord, bakje of boekje wordt opgehaald, vaak na 2 keer zwaaien of aanbieden. Ik erger mij dan, “waarom het je niet gewoon een portefeuille bij je als je gaat afrekenen”. Te vaak hoor ik: “sorry mijn collega heeft de portefeuille”. Of “ik moet na de kassa”. Waarom snappen wij niet in onze business dat de entree en het afscheid de belangrijkste momenten zijn. Te vaak betrap ik mijzelf erop dat ik niet terug ga naar een restaurant, brasserie of café omdat ik te lang op de rekening heb moeten wachten.

Collega’s doe er iets mee; vertrouw op uw medewerkers, faciliteer ze en zorg dat het afscheid net zo fijn verloopt als de entree; dán komen uw gasten ook terug.












Rino Soeters

No comments:

Post a Comment