Sunday 19 February 2012

Tijd voor een compliment, een pluim zo u wilt!




De ambtenaar wordt vaak verguisd, met de “juffrouw Jannie” sketch van Jiskefet op het netvlies was het stigma definitief. De ambtenaar is in de ogen van velen van ons niet vooruit te branden.

Wel nu, ik pleit voor transparantie en rechtvaardigheid, ere wie ere toekomt, zeg maar.  Ik heb recent namelijk het absolute tegendeel mogen meemaken. Geloof het of niet; zelfs 2 keren in 1 week. Bij het aanvragen van een parkeervergunning en bij het aanvragen van een horecavergunning. De kenners onder u weten misschien dan zelfs de namen van de desbetreffende ambtenaren in te vullen.

In beide gevallen was er sprake van pro-actief handelen, en zelfs van oplossingsgericht meedenken. Gewoon de menselijke maat hoor ik u denken.
Voor mij het bewijs dat het loont om te investeren in relaties en in uw netwerk. Laten we dit overigens vooral niet verwarren met slijmen of omkoperij.
In beide bovengenoemde gevallen noemde de ambtenaar van dienst mij: “onze klant”. Dat is toch fantastisch, niet waar. Na zelf jaren lang onze eigen medewerkers te hebben gecoached in klantgericht denken heb ik dit nu zelf mogen ervaren, en dan uitgerekend bij de gemeente!

Veel beter dan de, achterste voren gezeten caissière die haar weekend ervaringen  met haar collega aan de achter haar gelegen kassa deelt. Of ergo de medewerker in de bediening die met zijn collega blijft doorpraten terwijl ik mijn arm uit de kom zwaai om de rekening te mogen krijgen.
Gemeente, u verdiend de pluim van de maand, althans de 2 ambtenaren in de voorbeeld, ga zo door! 










Rino Soeters

No comments:

Post a Comment