Thursday 17 May 2012

Economisch landschap……


Economische paniek in het Noorden en Westen veroorzaakt door het Zuiden….althans dat zegt en schrijft de internationale pers.
Grappig is het zeker niet, eerder schrijnend. Spanje halt haar begroting niet, Griekenland is toch niet van plan om zich aan de voorwaarden van Brussel te conformeren, Frankrijk wil de 3% norm herzien, Italië en Portugal kampen met structurele tekorten, enfin het moddert maar door.

Hoe anders is het in het Zuiden van Nederland ! De Maastrichtse bevolking neemt toe, de leegstand van de (winkel-)panden in Wijck is teruggedrongen tot slechts 6%, de hotels laten betere bezettingen en betere kamerprijzen zien. Minstens zo belangrijk is het om te melden dat op “grotere” Zuid-Limburgse schaal belangrijke en vooral positieve geluiden te melden zijn; “mogelijke plannen BMW in Born” en wat denkt u van deze: “Saudiers investeren € 135 miljoen in Zuid Limburg”.
Ik heb geen boter op mijn hoofd. Ik realiseer mij dat dit broodnodige investeringen zijn om uberhaubt werkgelegenheid te kunnen behouden en niet om deze te creëren. Recent, onderweg naar de Randstad, betaalde ik ruim € 1,90 voor 1 liter benzine, de totaalnota? € 129,20….voor de lezers uit het Florijnen tijdperk: fl 284,70 voor één tank benzine !!!  En toch, ik stond, op diezelfde A2 ruim 1 uur in de file….blijkbaar kunnen we het nog betalen.

De moraal van dit verhaal? We moeten elkaar vooral ook voeden met de positieve geluiden, want die zijn er! Meer dan voldoende, je moet ze alleen willen horen, zien en lezen. Mij advies; deel enkel nog de positieve geluiden; Dat verandert onze “mood set” en maakt dat we in een positieve en opwaartse spiraal terecht komen. Dat maakt dat we (weer) willen reizen, kopen, verhuizen, klussen, uit eten, enfin, al die zaken die ook “voor de crisis” deden. 



Ik las recent een artikel. De kop luidde: “Nederland financieel terug naar 2005” ik denken………denken……denken……met de beste wil van de wereld kan ik mij geen moment herinneren waarop ik in 2005 geen beleg op mijn brood had…u wel? Kortom, kop op, kin omhoog ! We komen er met vereende krachten bovenop, dat beloof ik mijzelf, en U ! 

No comments:

Post a Comment